20 Mei, 2013

Bersama pelajar tajaan MARA di Wellington, New Zealand

Pada 30 April 2012 yang lepas, bersempena dengan kedatangan Y.B. Dato’ Seri Haji Idris Bin Jusoh, Pengerusi Majlis Amanah Rakyat (MARA) ke New Zealand, satu perjumpaan telah diadakan antara pelajar tajaan MARA di Wellington, pegawai MARA, dan wakil dari High Commission of Malaysia (HICOM). Program ini bertempat di salah salah sebuah bilik kuliah di Victoria University of Wellington dan dihadiri oleh semua pelajar tajaan MARA. Program yang bermula pada pukul 5.30 petang ini menjadi medium bagi mengumpulkan rakyat Malaysia di Wellington, NZ.

Antara pelajar tajaan MARA.
*****
Salah satu objektif perjumpaan ini adalah untuk membincangkan perkembangan aktif pelajar MARA di Wellington, dan juga menyelesaikan beberapa isu dan masalah yang dihadapi pelajar sepanjang pengajian mereka di bumi New Zealand ini termasuklah masalah kontrak dan kewangan. Hal ini menunjukkan keprihatinan penganjur terhadap kebajikan pelajar di luar negara.


Dato’ Seri Haji Idris Bin Jusoh sedang meyampaikan ucapan.
*****
Selain itu, perjumpaan ini memberi peluang kepada pelajar untuk mendekati dan lebih mengenali peneraju MARA iaitu Y.B. Dato’ Seri Haji Idris Bin Jusoh secara bersemuka. Peluang yang diberikan ini digunakan sebaik mungkin oleh para pelajar untuk mendengar perkongsian pengalaman dan pahit manis kehidupan yang ditempuhi beliau sepanjang perkhidmatan beliau bersama kerajaan Malaysia.


Ucapan beliau diakhiri dengan laungan “1 Malaysia” oleh semua hadirin.
 *****
Dengan kehadiran beliau ke Wellington secara tidak langsung meningkatkan semangat para pelajar untuk terus berjuang menimba ilmu seluas langit di bumi Wellington ini sebelum pulang berkhidmat kepada negara tercinta. Beliau tanpa jemu melontarkan nasihat yang membina kerana beliau percaya bahawa pelajar-pelajar inilah yg bakal melayarkan bahtera kepimpinan kerajaan Malaysia pada masa akan datang.

Y.B. Dato’ Seri Haji Idris Bin Jusoh bersama wakil HICOM dan presiden WMSO dan UMNO.
 *****
Oleh itu, buat pelajar Malaysia di serata dunia, ayuhlah kita teruskan misi menimba ilmu dan mencari pengalaman yang berharga di tempat orang ini agar nanti kita mampu menyumbang kepada kemajuan agama, bangsa dan negara.

Disediakan oleh,
Nurul Ain Liyana binti kamalruzzaman
Ahli Jawatan Kuasa Exco Pendidikan

http://umnowellington.blogspot.com/2012/05/program-beramah-mesra-bersama-yb-dato.html | hwa 21/5/13

Tiada ulasan: